PaaPii Design, ett designföretag som ursprungligen skapades på ett köksbord under en vårdledighet, sysselsätter nu 21 personer och exporterar textilier till mer än 30 länder. Nu lanserar företaget ett nytt varumärke för män, Finsket.
Historien om PaaPii Design, som grundades av Anniina Isokangas, är exceptionell: En passionerad hobby som först förvandlades till en blogg och sedan, uppmuntrad av bloggens popularitet, ett textilföretag. Sedan var det dags att anställa de första medarbetarna och starta en egen syateljé. Nu, 10 år efter att företaget grundades, exporterar PaaPii dam- och barnkläder och tyger till mer än 30 länder. PaaPii har anställt sex nya medarbetare inom ett år, och det finns redan 21 anställda totalt.
Sommaren 2018 undrade YLE om Karleby kunde vara födelseplatsen för ett nytt herrklädesmärke i Finland. Då tyckte Anniina fortfarande att idén var lite smått galen.
-Det är inte precis den första åtgärden jag tänker på när jag tänker på framtiden, skrattade Anniina då.
Nu utökar PaaPii Design produktionen av inhemska kläder även till herrkläder. Det är inte bara en kollektion, utan ett helt nytt varumärke.
-Vi har fått många frågor om herrkläder och det är helt naturligt att utöka utbudet av barn- och damkläder även till män, kommenterar Anniina Isokangas, grundare, designer och VD för PaaPii Design.
En klädfabrik i Finland är ovanlig nuförtiden. Precis som finska herrkläder. Det beslutades dock att påbörja arbetet med ett helt nytt varumärke, som ursprungligen startades som ett projekt för affärsgåvor på grund av den ökade efterfrågan på ansvarsfulla produkter och PaaPiis välbekanta passion för att göra saker. Det nya herrklädesmärket Finsket startade under våren. Finskets första t-shirt kollektion är klar och webbutiken har precis öppnat. Nya kollektioner och produkter kommer att publiceras under hösten.
Finsket förlitar sig mycket på ansvar, finskhet och design. Allt arbete utförs i vår egen klädfabrik i Karleby. Utöver kläder kommer urvalet bland annat innehålla olika hushållsprodukter. Juha Järvinen, som började jobba med Finsket, tror att varumärket kommer att väcka intresse.
-Finsket kommer nog att hitta sin plats. När idéerna om ansvarsfulla herrkläder tillverkade i Finland och det inhemska mentala landskapet dök upp, fanns det egentligen ingen återvändo. Så stark blev intresset. Om vi blir entusiastiska över detta måste någon annan också bli entusiastisk.
Inom textilindustrin har hållbarhetstrenden ännu inte nått samma nivå som den har i Finland, till exempel inom el, bostäder och livsmedel. Juha tror att efterfrågan på textilier också kommer att fortsätta att öka i takt med att hållbarheten ökar:
-Människor blir alltmer medvetna och försiktiga och kläder måste vara utmärkta när det gäller bland annat tillverkningsförhållanden och miljö. Det är alltså tydligt att etiken får större genomslag och det är bra för alla. Vår idé är att erbjuda kompromisslöst ansvarsfulla alternativ.